måndagen den 11:e juni 2012

Den här Jellicoe road som alla pratar om

Jag har precis läst klart Jellicoe road av Melina Marchetta, en av vårens mest hypade och omtalade YA-böcker. Den har fått lyriska recensioner i flera stora dagstidningar och på bokbloggar och Twitter är den en stor snackis.

Och jag vet banne mig inte vad jag tycker. Jag tror att jag måste smälta berättelsen. Kanske gå tillbaka till inledningen och läsa om lite.

Jo, det är klart att jag gillar den. Och jag fick en klump i halsen på slutet. Men lever den upp till förväntningarna? Åh, jag vet inte riktigt. Jag tror att jag måste tänka på saken i några dagar.

Men till dess vill jag väldigt gärna veta vad just du tycker om Jellicoe road. Skriv en rad i kommentarsfältet och berätta, vetja!

10 kommentarer:

  1. Har ej läst en, men börjar vara dags känns det som. :)

    SvaraRadera
  2. Äsch, inte köpt den än. Blir att köpa den i dagarna! :)

    SvaraRadera
  3. Only love!
    Visste dock inget om den så förväntningar lika med noll. Ofta bra sak det, har jag märkt.

    SvaraRadera
  4. Christin, det känns som "din" genre, så gört! Vore kul att veta vad du tycker.

    Malin - ja gör det! Det är ju en snackis, och det är alltid kul att bilda sig en egen uppfattning.

    Men en varning är på sin plats. Den är rätt seg att komma in i, men det vet ni säkert. Man måste ge den 150 sidor.

    Josefin - har du recension på din blogg? Vore kul att läsa och se vad du tycker. Du har ju fått en blurb och allt i den svenska översättningen!

    SvaraRadera
  5. Jag har fått en vaddå sa du? I vaddå? (måste googla "blurb")

    Har inte recenserat den ordentligt, mer bara öst min kärlek över den i ganska nyförälskade ordalag, typ här: http://nobelprisprojektet.blogspot.se/2012/01/det-basta-valet-jellicoe-road.html

    SvaraRadera
  6. Men hallå, Josefin, har du inte sett? På insidan av pärmen till svenska översättningen:

    "Bästa valet: Jellicoe Road ... helt, helt fantastisk."
    NOBELPRISPROJEKTET

    Du är en blurb! Superkul, ju!

    SvaraRadera
  7. Jag läste den på engelska och... ja. Kanske var det för att den var så hajpad som jag blev inte direkt besviken, men inte överväldigad heller? Och "grejen man skulle fatta" förstod jag i princip från början. En helt OK bok men ingen Enorm Läsupplevelse.

    Bloggade förresten om det här: http://turtschaninoff.blogspot.fi/2012/03/jellicoe-road.html

    SvaraRadera
  8. Maria - då tror jag att du och jag är på samma nivå ungefär. Absolut bra, men nä, jag kan inte heller påstå att jag var överväldigad.

    Tack för länktips, ska gå in och kolla. Det är så kul att se vad andra tycker! Vad gjorde man innan det fanns bokbloggar?

    SvaraRadera
  9. OMG! Jag kan eventuellt ha blivit så exalterad att jag just beställde boken.

    SvaraRadera
  10. Josefin: Ha, vad kul. Jag ÄLSKAR att vara först med roliga nyheter.

    SvaraRadera