tisdag 8 maj 2012

Trendspaning


I litteraturprogrammet Babel fick ungdomsboken Namnsdagsflickan av Kristoffer Leandoer och Åsa Ekström ett eget inslag. Den diskuterades som-om-den-vore-vilken-bok-som-helst. Inte för att det var tema barn- och ungdomsböcker eller något sådant. Utan bara för att den var intressant.

I P1 lästes texten från Joar Tibergs bilderbok Vad säger fågeln upp som dagens dikt. Inte för att det var något specialprogram som riktade sig till barn. Utan bara för att den var bra.

På bio går filmen The Hunger Games, som är baserad på en ungdomsbok, för fulla salonger. Tonårskidsen sitter sida vid sida med trettioplussarna och håller andan av spänning när hjältinnan Katniss slåss för sitt liv på arenan.

Jag vill gärna tro att det här är början på en ny trend. Där barn- och ungdomslitteraturen får vara en del av Litteraturen. Och där böcker får ta plats för att de erbjuder fantastiska läsupplevelser, oavsett vilken hylla de står på i bokhandeln.

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dig - hoppas verkligen att det här är en ny trend som vi ser här. Det är på tiden att barn- och ungdomslitteraturen får den respekt den förtjänar.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med! Jag har faktiskt läst otroligt mycket mer tonårsböcker nu på sistone än vad jag någonsin har gjort tror jag och det finns så många favoriter.

    SvaraRadera
  3. Nu är vi alltså tre som tycker detta. Och ni vet vad de säger – tre är en trend!

    SvaraRadera
  4. Det får vi verkligen hoppas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag att vi bestämmer det. Detta ÄR en trend.

      Radera