fredag 17 februari 2012

Mina bästa reatips: kapitelböcker

Tre tips på kapitelböcker på bokrean kommer här.

1. Mysterium för utomjordingar av Rose Lagercrantz





Humlan är bra på att lösa mysterier. När hon läser deckare vet hon med en gång vem som är boven. Så när ett pärlhalsband försvinner från klassrummet försöker Humlan genast att lista ut vem som är tjuven. En spännande deckare för mellanåldern med ett för genren ovanligt djup. Under tiden Humlan försöker lösa mysteriet med pärlhalsbandet funderar hon också på sin försvunna mamma och vad det egentligen innebär att vara människa.

2. Nyckelbarnen av Sara Kadefors





När man börjar femman får man inte längre gå på fritids. Utan då blir man nyckelbarn. Siri, Linn, Nizar och Leo försöker tillsammans fördriva tiden efter skolan. Men det som först kändes som oskyldiga bus eskalerar snart till problem som de inte längre kan hantera. Spännande, välskrivet och lite otäckt. Sara Kadefors belönades med Augustpriset år 2001 för sin ungdomsbok Sandor slash Ida.

3. Det förtrollade urverket av Philip Pullman





Philip Pullman vann ALMA-priset, barn- och ungdomsboksvärldens motsvarighet till Nobelpriset, år 2005. Titeln (ordet ”förtrollad” funkar alltid på mig) samt det faktum att berättelsen handlar om en prins med ett urverk till hjärta gör att jag absolut vill läsa den här boken.

2 kommentarer:

  1. Det förtrollade urverket verkar vara så himla fin. Måste den ju vara eftersom Pullman har skrivit den. Får nog köpa den också. Tack för tipset!

    Såg att Akademibokhandeln rear ut Lille Prinsen! Den måste jag ha i min bokhylla även om jag redan har läst den flera gånger.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du också gillar Pullman. Och tack själv för tipset på Lille Prinsen!

    SvaraRadera