söndagen den 5:e februari 2012

En sån där lista

En sån där lista är ju käck. Jag lånade denna från Bokhora.

Senast lästa: Tistelblomman av Amanda Hellberg.
Senast köpta bok: Se ovan.
Senast lånade bok: Ett gäng med barn- och ungdomsböcker från det lokala biblioteket, bl.a. Den tatuerade fjärilen av Philip Pullman och En vän som heter Mia av Peter Pohl.
Senast fådda bok: Moderspassion av Maj-Gull Axelsson. Julklapp.
Favoritbokhandel: Akademibokhandeln i Sollentuna centrum. Gullig personal och bra sortiment.
Favoritbibliotek: Stockholms stadsbibliotek och numera nedlagda Skälbybiblioteket (min barndoms gula lilla folkbibliotek).
Antal lånekort: Två.
Använder som bokmärke: Viker hundöron ... Eller tar vad som finns till hands.
Favoritfärg på bok: (Vrider på huvudet och tittar på bokhyllan.) Tydligen brun.
Favoritmat/snack vid läsning: Äter sällan när jag läser.
Favoritdryck vid läsning: Te.
Favoritställe att läsa på: Soffan, badkaret, sängen, pendeltåget.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Är mellan böcker. Avslutade precis Tistelblomman.
Den här boken köper jag till en förälder: Mamma fick Frihet av Jonathan Franzen i julklapp.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Naiv Super av Erlend Loe. (Jag har, oavsiktligt, lyckats ge henne den två gånger.)
Den här boken köper jag till en partner: Hungerspelen av Suzanne Collins fick han i Fars-dagpresent.
Favoritgenre: Omöjligt att välja. Eller ... kanske fantastik då, om man får lov att vara så bred.
Favoritformat: Pocket. Billigt, lätt att ta med i väskan.
Författarfavorit: Torgny Lindgren, Pija Lindenbaum, Sara Stridsberg, Kerstin Ekman, Astrid Lindgren, John Steinbeck, Maria Gripe, Margaret Atwood, Hjalmar Söderberg, Selma Lagerlöf, Sofi Oksanen. Jag gillar författare som lyckas kombinera kvalité och djup med en slags folklighet, lättillgänglighet. Den goda berättelsen ska det vara, helst inga konstiga formexperiment som bara riktar sig till kultureliten.
Den tjockaste bok jag läst: Måste vara någon rysk klassiker. Jag gillar inte tjocka böcker.
Den tunnaste bok jag läst: Troligen någon bilderbok. Av vuxenböckerna kanske Förlossningen av Måns Wadensjö. Den hade bara 80 sidor.
Favoritljud när du läser: Alltså som bakgrundsljud? First aid kit kanske?
Favorittidning: Dagens Nyheter. Vi läser. Och så gillar jag inredningstidningar, men det är ju inte så bokrelaterat.
Prenumererar på: DN.
Favoritbokblogg: Hmm ... Bokhora och Bokunge.
Mitt bästa bokminne: Jag har ett starkt minne av hur jag som femåring inte kunde slita mig från Ronja Rövardotter. Jag satt i min sittsäck och läste oavbrutet i timmar. Jag ville vara i den berättelsen.
Senaste bokfyndet: Mamma brukar fynda böcker på Läkarmissionen åt mig för en tia styck. Senast fick jag Hunden av Kerstin Ekman.
Senaste impulsköpta bok: Brukar impulsköpa pocketar när jag går förbi Pocket shop på Centralen på väg hem från jobbet. Senast var det nog The good man Jesus and the scoundrel Christ av Philip Pullman.
En bra bok att ge bort: Det beror ju definitivt på mottagaren. Men till en vuxen person som gillar att läsa skulle jag ge bort Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman. Till en ung person eller någon som inte är en storläsare: Hungerspelen av Suzanne Collins. Till ett litet barn: Gittan gömmer bort sig av Pija Lindenbaum.
Bokgenre som jag undviker: Men-ippeisk satir. Så heter tydligen det som Maja Lundgren ägnar sig åt i Mäktig tussilago. Och det går fetbort. Jag får panik av böcker som ägnar sig mer åt formen än åt berättelsen.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger bort till Röda korset.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Jag har inte koll. Har försökt med läsdagbok, men det brukar bara hålla någon månad.
Så här sorterar jag min bokhylla: Kronologiskt och i svenskt och utländskt, skönlitteratur/fack. Illiaden och Odyssen står exempelvis först i hyllan för utländsk skönlitteratur. Och barn-och ungdomsböcker står för sig.
Nästa bok jag ska läsa: Det får bli den där impulsköpta pocketen av Pullman. 

2 kommentarer: